
Új szemüveg kell!
Nekünk nem jött be a web! Ezt a kifogást már számtalanszor hallottam, különféle formákban kisvállalkozásoktól:
“Kidobtunk már rá egy csomó pénzt, és mégsem megy az üzlet!”
“Humbug az egész, inkább hirdetek tovább az akciós újságban! Igaz, már az sem az olyan, mint régen!”
“Inkább azt a pénzt amit programozóra költöttem, erre vagy arra költöttem volna!”
A keserűség beszél belőlük, ami érthető, ha a várt eredmények elmaradtak. Ilyenkor az alapvető, nonplusultra kérdést teszem fel: Mi volt a weboldal készítésének a célja?
80%-ban kiderül, hogy nem volt neki más, mint hogy legyen. A célok nélküli létezés az emberben is talajvesztést okoz, depressziós lesz, magába fordul és csak akkor javul a helyzet, ha újra hasznosnak érzi magát. Lehet, hogy a sikertelenség oka egy depressziós honlap, és sikertelenség ragályos kórként emészti fel a cég webes jövőjét?
Dobj egy újat!
Botorság feladni az első rossz élmény után! Az óvatosság jogos, főleg ilyen terhes időkben idejében fel kell számolni azokat a kiadásokat, ahol túl sok pénz folyik el. De emlékezz, ha mindent rögtön feladtál volna az első kudarc után, akkor nem itt tartanál ahol ma!
A webes jelenlét folyamatos kísérletezést, fejlesztést jelent, csiszolgatva éri el a kívánt eredményeket. A többi, klasszikus marketing eszközökkel szemben, mint újsághirdetés, szórólap stb. itt minden mérhető, és a mérések alapján menet közben is tökéletesíthető a honlap, vagy a kampány, míg a kinyomtatott reklám már olyan, amilyen.
Sajnos ismerem azt a típusú weboldal készítést, ahol pusztán a szoros költségvetés figyelembevételével, szinte nulla tartalomból készül el egy weboldalnak látszó jelenség, egy szál programozó legjobb tudása szerint. Azt tekintve, hogy a “programozó” önmagában kihaló félben lévő faj, nem várhatjuk el tőle, hogy naprakész legyen online marketing ismereteiben. A valid, azaz szabványkövető kódolás remek technikai dolog, de pusztán attól még senki nem vásárolt egy honlapon sem.
Nincs kínosabb, mint egy munkának nekikezdeni úgy, hogy a tartalmak, szövegek nincsenek készen. De még kínosabb úgy befejezni, hogy akár hónapok is elteltek, de a tartalmak még mindig nincsenek készen, és itt kap rögtön léket az egész projekt.
A tartalom, méghozzá az egyedi, marketing szemléletű tartalom a weboldal szíve. Anélkül csak a váz, egy lapozható üres katalógus. Nélküle valóban kár designert, fejlesztőt fogadni, egy ingyenes sablon is megteszi, pont ugyanannyira lesz eredménytelen.
Célra tarts!
Még mindig az alapkérdés. Amíg nincs válasz, addig kár bármibe is nekifogni. Mi célból kellhet egy vállalkozásnak weboldal?
“Hogy jobban megismerjék a céget az emberek”
“Új ügyfeleke szeretnénk az internetről”
“Szeretnénk információ nyújtással csökkenteni az ügyfélszolgálatunk telítettségét”
“A boltunk forgalmát akarjuk kiterjeszteni a webre”
Az okok és a célok nem egyformák, így nem egyforma a megoldásuk sem. Ha üzleti célok vannak, akkor azokhoz bizony legalább egy minimális üzleti terv dukál. De ne várja senki a grafikustól, vagy a webfejlesztőtől, hogy ő tervelje ki ezeket, ha mi magunk sem tudjuk. Szerencsére egyre több az olyan kivitelező, amelyik ezeket is számba veszi, és a tapasztalai alapján javaslatokat tesz, de a fő csapásvonalat a megbízónak kell megmutatni, vagy olyan céggel együttműködnie, akik ebben is segítenek.
Új szemüveg kell!
Sajnos vagy sem, de ha a webre piacként tekintest, akkor meg kell tanulnod, hogyan működik! Sok olyan vállalkozással találkozom, amelyik inkább kihagyja mert a marketingesük ilyen téren már nem elég képzett, tapasztalt. Remek sajtókapcsolatokat ápol, rendezvényeket, kiállításokon megjelenéseket szervez, nyomtatott hírlevelet ír, de ugyanezekkel a tapasztalatokkal úgy pattan le a webről, hogy csak úgy zörög.
Miért? Mert ez teljesen más szemléletet kíván meg a cégektől. Rég megszűnt az a cég-ügyfél viszony, amihez hozzászoktak, és borzasz rosszul kezelik a kommunikációs csatornákat. A pulpitusról lelépve fájóan próbálnak trendiek lenni, és haverkodni a vevőkkel, akik persze egyből leveszik, hogy ez sántít, és még kínosabb lesz ettől az egész.
Cégvezetők gyakori reakciója, hogy őket nem érdekli a web, nem is értik az egészet, és fenn sincsenek a Facebookon, vagy bármelyik közösségi felületen. Ez a hozzáállás viszont szemellenzős, mert ha ott vannak az ügyfeleik, akkor bizony kihagynak egy lehetőséget, hogy közvetlenül érjék el őket. Nem baj, majd a konkurencia megteszi!
Kitapogattam egy hasadékot a magyar vállalkozások között. Vannak 10-20 éves stabil cégek, amelyek 10-20 éve egy azóta idejétmúlt módszerrel felfutottak. Ha túlélték a válságot, akkor most nagyon nehezen tudják tartani a stabilitásuk, és 1-2 éves kis cégek happolják el az ügyfeleiket a weben, és kezdenek növekedni, ráadásul a növekedésük villámgyors.
Hogyan csinálják?
Ezek a kisvállalkozások már a webre alapozva jönnek létre, nem ritka, hogy a stratégiájuk kizárólag online, és nem költöznek pompás irodaházakba. Azok, amelyek 2010 óta felfejlődtek a régi cégek számára már szinte utolérhetetlenek, főleg ha gőzük sincs arról, ami az újaknak már a vérükben van.
Október a látás hónapja! De ne csak láss, nézz is!